28/01/2009

Jack DeJohnette & Foday Musa Suso - Music from the Hearts of the Masters (2006)

«When Foday Musa Suso teamed with drummer Hamid Drake in the ‘80s to form the Mandingo Griot Society, the usage of kora and the American drum kit was a novelty, and successfully but precariously placed the traditions of African village music and jazz oriented polyrhythms in a new place. Suso and the veteran drummer Jack DeJohnette team up in duets that do not juxtapose, but complement the rhythmic strengths of the different instruments, creating a language of their own. Suso is happy to play the vibrant shimmering melodies his 21-string instrument uniquely brings to the table, while DeJohnette adopts a sensitive, supportive rather than similarly melodic role, forming funky beats, cymbal accents, and colorations that shade rather than drive the music. There are two traditional pieces: "Kaira" sports a repeat melody buoyed by DeJohnette's slight R&B strut, while "Sunjatta Keita" is a simple 4/4 jam. The delicate, organic, minimalist blending of instruments during "Rose Garden" displays an extension of traditions, while the 6/8 "Mountain Love Dance" evokes the kind of magnificent natural sounds you expect from these two. A loose drum solo and kora separate traded-off identities in "Voice of the Kudrus," there's a boogaloo flavor from DeJohnette for "Ocean Wave," and Suso's kora cascades on the danceable and playful "Worldwide Funk." The sound of the hunter's guitar or douss'n gouni is featured on "Ancient Techno." Though DeJohnette is also known for playing piano, hand drums, or electronics, none of that is present here, nor much of a mainstream jazz content. It is a consistent and playful dialogue between two incredible musicians who need no definitions, restrictions, or guidance to make their spare, soulful, diverse, and heartfelt original music happen.» (AMG)

«Temporaneamente libero dagli impegni col trio di Keith Jarrett, che predilige ora i "solo-concerts", Jack DeJohnette si diverte ad esplorare la musica ad ampio raggio, con la curiosità e la voglia di aprire nuovi scenari che lo possano stimolare. A 64 anni, il grande batterista di Chicago che vive a Woodstock passa da un’avventura all' altra, dal duo con John Surman e orchestra al trio con John Scofield e Larry Goldings. Ed ora al dialogo afro-americano tra l’etno e il jazz con Foday Musa Suso, il virtuoso della kora, che è una specie di arpa tribale della cultura africana. […]

Enciclopedico maestro delle percussioni ma anche buon pianista, Jack DeJohnette non è solo uno dei batteristi più importanti della storia del jazz, ma un vorace esploratore del ritmo e della musica a 360 gradi. La sua libertà di battuta "dentro" e "fuori" del tempo lo rendono unico e adatto a qualsiasi tipo di cultura sonora. L' incontro con Foday Musa Suso, che non è uno di quei menestrelli etnici chiusi e dogmatici, sembrava in qualche modo predestinato.

La storia: dopo il blues, primo amore, Jack scopre il jazz al liceo. Diplomato al conservatorio e all’università, passa dal piano alla batteria emigrando nel 1966 a New York. Tra il 1970 e il ‘72 entra nella band di Miles Davis. E da allora, richiestissimo, collabora con i più grandi. Per fare solo qualche nome: Ornette Coleman, Sonny Rollins, Chet Baker, Pat Metheny, Herbie Hancock, Dave Holland, Lester Bowie, John Abercombie e, soprattutto, Keith Jarrett nel supertrio con Gary Peacock al contrabbasso.

Fenomenale solista di kora e discendente dei Griot, i cantastorie africani di antica dignità ancestrale, Foday Musa Suso è universalmente riconosciuto come un fuoriclasse della world music. Nato in Gambia, è cresciuto a stretto contatto con le tradizioni e la cultura della sua terra. Ma da quando nel 1970 si è trasferito a Chicago, non a caso la città natale di DeJohnette, la sua carriera si è aperta alle collaborazioni con gli artisti più diversi come Herbie Hancock, Philip Glass, Pharoah Sanders e Ginger Baker. Nei dieci brani di Music from the hearts of the masters Jack DeJohnette e Foday Musa Suso […] spaziano dal jazz improvvisato alla world con un’attenzione particolare all’evoluzione del ritmo in un crescendo […] spettacolare e coinvolgente.» (Repubblica)

Vedi anche Mandingo Griot Society.

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9 comments:

Radu said...

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