Showing posts with label Argentina. Show all posts
Showing posts with label Argentina. Show all posts

27/04/2009

Tanghetto - Emigrante (Electrotango) (2004)

«Tanghetto è una band argentina diretta da Max Masri (sintetizzatori e programmazione) e Diego S. Velázquez (chitarre), formatasi nel 2002. Il nome “Tanghetto” (la combinazione delle parole “tango” e “ghetto”) si ispira alle comunità di esiliati argentini all’estero.
Negli anni ‘90, Max Masri (uno degli ultimi e più giovani discepoli del leggendario compositore Virgilio Expósito) torna a Buenos Aires dopo aver vissuto esperienze interessanti fra emigrati argentini in Germania. Porta con sé un’idea: creare un nuovo linguaggio musicale. Nel 1998 comincia a lavorare con il compositore e strumentalista Diego S. Velázquez e i due incidono le loro prime tracks di “electrotango”. Nel 2001 l’idea viene rinnovata, con un suono moderno, con composizioni proprie e con un nome: nascono i Tanghetto.
La formazione attuale oltre a Masri e Velázquez include Federico Vázquez (bandoneón), Matías Novelle (batteria acustica e elettronica), Antonio Bovadjian (piano) e Chao Xu (violoncello e strumento cinese a corda frotada ehru).
Nel dicembre 2003 esce il primo album, Emigrante (electrotango). Subito diventa un successo di vendite, guadagnando un disco d’oro. Nel 2004 l’album è nominato ai Latin Grammy nella categoria “Miglior Album Strumentale”.
Sempre nel 2004 il gruppo intensifica la sua attività dal vivo, partecipando ad alcuni degli shows più importanti di Argentina: Mundial de Tango, Festival Buenos Aires Tango, Festival della Avenida Corrientes, ecc. Il 2005 è l’anno dei primi concerti europei. Il gruppo intraprende una tournée che li porta in Italia e in Francia fra novembre e dicembre. Nel 2006 è la volta degli Stati Uniti.» (Last.fm)

Check also their side project Hybrid Tango (also for reviews in English, Spanish and French).

Link in comments

07/11/2008

Adriana Varela - Maquillaje (1991-1993)

«Es en la actualidad la más rutilante estrella de la canción ciudadana, la más vendedora, la que más graba, la que más presencia tiene en los escenarios de Buenos Aires. También, la más discutida por los tangueros tradicionales, que consideran que habla en vez de cantar y que representa una mala imitación del "Polaco" Goyeneche de la última etapa.

En la vereda opuesta, provoca la admiración de muchos que no frecuentan el tango -especialmente aquellos que tienen entre 30 y 45 años- y que sin embargo, se sienten atraídos precisamente por su estilo, a lo que suman su atrayente figura y su sensual personalidad.

A mi entender, escapa al estereotipo del tango femenino surgido en los años 70 a partir de Susana Rinaldi. ¡Y esto no es poca cosa! si tenemos en cuenta que la gran mayoría de las cancionistas siguió ese estilo cortado, lento, sobreactuado, fusionado a la balada que era marca registrada de "La Tana". Que por supuesto ella hacía muy bien y fue original en su momento. Pero ese modo de cantar, trasladado a la infinidad de mujeres que surgieron posteriormente y lo tomaron como propio, resulta insoportable a mi oído.

Me parece que el de Adriana es un caso parecido al de Julio Sosa de los años 60, muy aceptado por aquellos no demasiado afines al tango como también por los jóvenes, pero poco valorizado por los iniciados en la música porteña. Entiendo que ambos artistas, más allá de los gustos de cada uno y la valoración que se haga de ellos, contribuyen a la difusión del tango dentro de un espectro sociocultural generalmente esquivo a nuestra querida música. Lo cierto es que hoy Adriana tiene un lugar privilegiado entre sus pares pese a haberse relacionado al tango tardiamente, ya mayorcita.

La conocí en sus primeras actuaciones profesionales a principios del 1990, en el escenario de Café Homero junto a grandes figuras como Roberto Goyeneche, El "Paya" Díaz y el gran pianista Osvaldo Tarantino. Después la vi en televisión anunciada como la nueva estrella del tango, donde me enteré que había nacido en Avellaneda (ciudad lindante al sur con la ciudad de Buenos Aires).

En 1991 comienza su producción discográfica en el sello Melopea con una cassette titulada Tangos, que entre otros temas tiene una lograda versión de “Muñeca brava”. Dos años después graba un disco con nuevos temas, Maquillaje, donde además incluye la producción anterior. En este compacto participan como artistas invitados el cantor Roberto Goyeneche y el pianista Virgilio Expósito. Por estos trabajos obtiene el Premio ACE por dos años consecutivos...» (Continue aquí)

«After singing at a small venue in Buenos Aires, talented tango performer Adriana Varela had the opportunity to meet Roberto Goyeneche, known as El Polaco, who became her major influence. In 1991, the artist’s first album, simply called Tangos, was released, followed by 1993’s Maquillaje and 1994’s Corazones Perversos, presented live at Buenos Aires’ San Martin theater. In 1995, Adriana Varela recorded Tangos de Lengue, which included songs composed by Enrique Cadícamo. In 1997, the singer successfully participated in Porto Alegre’s Theater Festival and was acclaimed a year later after singing at Barcelona’s Grec Festival. In 1998, Adriana Varela joined state-of-the-art group Sexteto Mayor, recording Trottoirs de Buenos Aires, returning to her solo career with 1999’s Cuando El Rio Suena, produced by Uruguayan Jaime Roos.» (AMG)

Adriana Varela’s Web Site: http://www.adrianavarela.com/

Link in comments

13/06/2008

Putumayo Presents: Nuevo Latino (2004)

«This is the perfect chill disc to throw in your musical rotation. A mix and match grab bag of musical styles with one common thread; it's in a Latin groove. The artists span the globe which is what one comes to expect from Putumayo. The styles of music run the gamut of Latin exotica but with an edge of electronica that results in world beats with a modern attitude. It is very exciting to hear traditional music getting a musical makeover; it is music steeped in tradition with wings for the future. There are long established artists like Jarabe de Palo, Aterciopelados, Los de Abajo and Sergent Garcia but there is much more. Lesser known but not necessarily less talented artists abound for your discovery. Hey! That is what Putumayo is all about, discovery of cool music from elsewhere. Speaking of cool, all these tracks are way cool, especially "Mi Negra" which has that Manu Chao Clandestino multi-layered, percussive lush sound, punctuated by horns and quirkiness, the reggae-Cuban flavored "Original" by Kana and "El Indio" by Los de Abajo, which has a modern tropical feel to it and the ever-lovely voice of Andrea Echeverri from Aterciopelados on "Manana," where she invokes an electronica-driven sambaesque beat that has a retro-futuristic vibe that is pure nirvana. This is good music for relaxing late night and finishing off a good night, or anytime, for that matter. Highly recommended for world music aficionados.» (Amazon)

More info here

Link in comments

22/03/2008

Kevin Johansen & the Nada - Sur O No Sur (2003)

«It's hard to imagine a more disjointed upbringing than Kevin Johansen's: the songwriter grew up in Alaska and Argentina (to an American father and Argentinean mother). As an adult he spent a decade in New York City honing his chops and writing. Since moving to Buenos Aires in 2000, he's become one of Argentina's biggest pop stars thanks to a mildly psychedelic American-style folk song sung in English entitled "Down With My Baby," which is included on Sur O No Sur. The rest of album is filled with same kinds of cultural paradoxes: he mixes the traditional and the modern while peppering his nicely polished pop gems with salsa, samba, rock, rap, reggae, cumbia, country, hip-hop, and tango. Singing in both Spanish and English (and Spanglish), Johansen has the deep baritone of Leonard Cohen, yet his lyrics are far from somber, telling us that he doesn't take himself too seriously. Other highlights included here are the impossibly infectious "Puerto Madero" and the carnival-like title track.» (Tad Hendrickson, Amazon)

Muchas gracias a Jimena desde Uruguay por ese “post”.

Link in comments

08/03/2008

Mercedes Sosa - 30 Años (1993)

«The driving force behind the nueva canción movement, singer Mercedes Sosa was born and raised in Tucumán, Argentina, beginning her performing career at age 15 after taking top honors in a radio station amateur competition. A rich, expressive vocalist and a gifted interpreter, Sosa was dubbed "the voice of the silent majority" for her choice of overtly political material, and alongside artists including Violetta Parra and Atahualpa Yupanqui she spearheaded the rise of the so-called "nueva canción" movement, which heralded the emergence of protest music across Argentina and Chile during the 1960s. The movement was crippled in 1973 by the CIA-sponsored coup which ousted democratically-elected Chilean President Salvador Allende; with her repertoire of songs championing human rights and democracy, Sosa was viewed as a serious threat by the military regime which assumed power, and in 1975 she was arrested during a live performance which also resulted in the incarceration of many audience members. Death threats forced her to leave Argentina in 1979, and she remained in exile for three years, finally returning with a triumphant comeback performance in February 1982. Sosa recorded prolifically in the years to follow. In fall 2000, Sosa won a Grammy for Best Folk Album for Misa Criolla at the first annual Latin Grammy Awards.» (AMG)

Link in comments

19/02/2008

Los Guruses - Menos Pregunta Dios Y Perdona (1996)

Argentinian rock band Los Guruses kindly offers their 1996 album. Thanx, guys!

«Hace muchísimos años, en una diminuta aldea de la lejana provincia de Santa Fe, llamada Casilda por sus habitantes y por otras personas, la Mala Suerte de la Música se anotó un garbanzo, tras lo cual sonrió malignamente, como es su costumbre. Unió a un grupo de individuos de dudosa calaña, comportamiento vagamente anormal y facultades mentales un poco argentinas y bastante rocanrroleras, y puso instrumentos musicales en sus manos. Luego les dio una palmadita en el trasero, y les dijo: “Vayan..., joroben”. Creo que corría la primavera del año 1993, después de Cristo. Los individuos se miraron y se encogieron de hombros, como los Superamigos después de la lobotomía. Estos individuos tenían nombres (Gastón Honczaruk, Alberto Castello, Leandro Meneghello, Alejandro Malfassi), pero la palabra con la que cada uno de ellos se autodenominaba (Waino, Beto, Perro, Cacha) tampoco eran los apelativos con los que los ancianos de la aldea los habían bautizado, actitud propia de maleantes. [...]

Y así los conocían los demás por separado. Si los ponían uno al lado del otro, como pasó por primera vez en el verano del '94, la gente señalaba a la formación y decía: “Ah, LOS GURUSES”, pero no se imaginaban por qué les decían así. No importa, porque así se presentaron en una ocasión a cierto concurso organizado por una radioemisora que emitía su programación en frecuencia modulada estereofónica, conocida en la Gran Ciudad de Rosario y aldeas satélites como FM T.L.105.5 de su dial. ¿Para qué?.¿Un concurso de qué? No está muy claro, pero la cosa era entre muchísimas agrupaciones como LOS GURUSES y ellos mismos. Y ganaron ellos mismos. Les regalaron como premio (creo) cincuenta horas de grabación de ruidos varios, que ellos hicieron con los instrumentos que la Mala Suerte de la Música había puesto en sus manos, hasta que el premio se agotó y tuvieron que salir a robar o a mendigar o a prostituirse para poder seguir registrando esos ruidos en los Estudios Godzila de la misma Gran Ciudad, en complicidad con otros como ellos mismos. [...]

La banda pagó las deudas de la grabación del disco con giras por la provincia, y encaró la producción del clip junto a una re-masterización para difundir su trabajo. ¿Qué más se puede decir? Lo ignoro redondamente, ya que redondo es el CD que la Mala Suerte de la Música hoy ha puesto en su mano. Que lo disfrute con salud.»

Link in comments

28/01/2008

Hybrid Tango - Hybrid Tango (2004)

«In the mid 90s, Max Masri (synths and programming – in his teens one of the last disciples of the legendary tango maestro Virgilio Expósito) went back to Buenos Aires from Germany after sharing interesting experiences with argentine emigrants and, because of that, brought the idea to create a new musical language, blending tango and modern sounds.

In late 1998 he started working with Diego S. Velázquez (guitars) and they began recording and producing their first electrotango tracks. In 2001 this idea was revived, with a modern sound, their own compositions and, finally, a name for the project: Tanghetto, a combination of the words "tango" and "ghetto" inspired by the "little Argentinas", the communities of exiled argentines living overseas. The current line-up includes Federico Vázquez (bandoneón), Antonio Boyadjian (piano), Chao Xu (violoncello and Chinese bowed string instrument erhu) and Daniel Corrado (acoustic and electronic drums).

In December 2003, Emigrante (electrotango), Tanghetto's debut album, was released in Argentina. The album achieved gold status by early 2005. On July 2004, Emigrante was nominated for a Latin Grammy award in the "Best Instrumental Album" category.
During 2004 Tanghetto intensified its live activity. […] On December 10th, 2004, many Tanghetto musicians, led by Max and Diego, released a side project called Hybrid Tango, where the fusion of modern tango music and electronica goes unprecedently beyond, adding a world music flavour with flamenco, latin rhythms and jazz elements. This record has been equally well received by the specialized press and music consumers, sharing the top positions of the rankings of alternative music sales with Tanghetto’s Emigrante. Some of the tracks for Hybrid Tango are part of Tanghetto's live repertoire. In August 23rd, 2005, this album was nominated for a Latin Grammy award in the "Best Tango Album" category.» (Tanghetto)

«Les nombreuses expériences et créations qui voient le jour en Argentine dans la mouvance electro-tango ne sont pas toutes convaincantes. Parfois il y a trop de 'production' d'effets electro et pas assez de musique. Ce travail, que nous avons sélectionné, nous a attiré par la forte volonté de rester dans le respect de la musicalité, de travailler au plus près de la matière tango, en particulier de ce tango “piazzolliano” qui marque les dernières décennies. Un travail soigné, une interprétation qui présage d'autres bonnes réalisations. A suivre. L'objectif de Hybrid Tango, selos ses membres, est de “concevoir l'idée d'un tango cosmopolite, en conservant ce son 'porteño' qui lui est propre”. (Musicargentina)

«Definido por sus creadores como un “tango cosmopolita”, Hybrid Tango, el proyecto paralelo de los miembros de Tanghetto fusiona el nuevo tango y la electrónica con diversos estilos y músicas del mundo, como flamenco, jazz, candombe, etc. Nominado en el 2005 para los premios Latin Grammy, es un atrevido paso adelante en la música argentina contemporánea.» (Constitucion Music)

Per un profilo in italiano cliccate qui

Link in comments

17/10/2007

Diana Baroni & Sapukai - Son de los Diablos: Tonadas afro-hispanas del Perù (2002)

«On sait que le recherche de Diana Baroni cible les intonations justes, au carrefour du respect des indications des manuscrits abordés, et de la pratique encore actuelle dans la rue péruvienne. De fait, qui a assisté au carnaval de Lima, serait frappé de retrouver ici les consonances et la vitalité rythmique pourtant vielles de plus de deux cents ans. La « danza de carnaval » : son de los diablos qui donne le titre de l’album est le parfait révélateur de cette tentative réussie. En plus d’une attention particulière à l’expression, aux accents, les instrumentistes recomposent un instrumentarium superbement ciselé, théâtral, précis. Des partitions écrites par Don Balthazar Martinez, évèque de Trujillo (une cité de la côte nord du Pérou) qui fut fasciné par la richesse des chansons populaires du XVIIIème siècle, Sapukai ressuscite l’esprit de la musique, musique habitée par les percussions et le grain de la harpe et de la voix, celle de Diana Baroni, véritable instrument fluide et imagé. Il faut beaucoup de liberté dans le geste, et d’imagination grâce à la culture et la connaissance des populations dont il est question, pour dépoussiérer ces anciennes chansons populaires, pour leur redonner vie. La musique de ces valses créoles péruviennes baroques nous rappellent que l’art est ici fruit des métissages entre esclaves noirs, colons espagnols et indigènes andins. Nostalgie de Vals peruano (flûte et harpe, jubilatoires respectivement de Diana Baroni et de Lincoln Almada). Souvent la rage cadencée compense une douleur d’ancienne mémoire, celle des esclaves et des indigènes soumis aux lois de la colonisation.Insouciance tout apparente qui inspire une superbe berceuse (Zana negra), ou des sections au dramatisme quasi théâtral (No, Valentin) Par « tonada », il faut comprendre une chanson jouée et dansée. Le choc des cultures s’exprime totalement dans ce brasier des rythmes et des balancements pointés. Ni vraiment baroque au sens classique du terme ni musique du monde, le présent album ouvre une voie médiane, celle du baroque populaire tout aussi honorable que la musique des salons. Or les grands compositeurs, de Haendel à Bach, de Vivaldi sans omettre Lully, ont souvent puisé dans les chansons de la rue pour écrire leur propre opéra. Nul doute que Diana Baroni, avec une intuition délectable, nous offre la découverte d’un répertoire à retrouver d’urgence.» (Lisez l’entretien: Classiquenews)

English Biography here

Link in comments