04/07/2007

Aziza Mustafa Zadeh - Dance of Fire (1996)

Aziza Mustafa Zadeh is a classically trained pianist and singer. She grew up in the former soviet republic of Azerbaijan as the daughter of Vagif Mustafa Zadeh, a jazz composer and pianist, to whom lots of Aziza's works are dedicated, and of Eliza Khanom, a singer, who is now her manager. She currently lives in Mainz, Germany. Her music is a blend of jazz, classical piano, and Azerbaijan folk.

«Nata nel 1969 a Baku, capitale dell’Azerbaijan, Aziza è figlia di Vagif Mustafa Zadeh, tra i più conosciuti e amati pianisti jazz dell’ex Unione Sovietica. Seguendo le orme del genitore, prematuramente scomparso a soli 39 anni, anche Aziza ha diretto la sua ricerca musicale verso la fusione del mugam, la musica tradizionale del proprio paese, con le armonie del jazz, dando vita a un impasto sonoro che in poco tempo ha sedotto l’Ooccidente. Pianista, cantante, compositrice, ha iniziato a suonare all’età di tre anni: a quattordici è già concertista, a diciassette vince il suo primo premio internazionale, intraprendendo molto presto una carriera da professionista in cui la guida la madre Eliza, che le fa da insegnante e manager. Dopo il primo album solista, semplicemente intitolato Aziza Mustafa Zadeh (1991), conosce il grande pubblico con Always (1994), disco che le procura il Phono Academy Prize, da parte della Società Fonografica Tedesca, come migliore produzione jazz dell’anno, ed il prestigioso Echo Prize assegnato dalla Sony. La terza prova, Dance of Fire (1996), le permette di ospitare i più grandi nomi della scena jazz internazionale, del calibro di Stanley Clarke, Al Di Meola, Bill Evans, mentre il quarto album, Seventh Truth, prodotto lo stesso anno, crea diverse polemiche in patria per l’audace copertina, dove Aziza appare seminuda.
Osannata da certa critica, biasimata da altri per i troppi compromessi con la musica occidentale, a discapito della più autentica tradizione dell’Azerbaijan, Aziza continua a tenere concerti in tutto il mondo con grande successo, confermato anche dagli ultimi album […].» (RomaEuropa)

«Aziza Mustafa Zadeh, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de dünyaya geldi. Piyanist ve besteci babası Vagif Mustafa Zadeh, mugam olarak bilinen geleneksel Azerbaycan müziği ile cazın karışımından yarattığı müziği ile tanınıyor. Annesi Eliza Mustafa Zadeh ise klasik müzik eğitimi almış bir şarkıcı. Küçük bir çocukken dans eden, resim yapan, şarkı söyleyen, yani sanatın tüm dallarıyla ilgilenen Aziza, 3 yaşında babasıyla sahne aldı ve ilk doğaçlamalarını yaptı. Fakat daha sonra piyanodaki yeteneği parlamaya başlayacaktı.
Erken yaşlarda klasik piyano eğitimi almaya başlamasına ve J.S.Bach ve F.Chopin'in bestelerine olan ilgi ve hevesine rağmen, doğaçlamaya olan ilgisini ve yeteneğini de göstermeye başladı. "Yeterince pratik yapmadım" diye açıklıyor ve ekliyor "çaldığımı hissetmezsem çalmam".
Babasının trajik bir şekilde 39 yaşında sahnede ölmesi Aziza'nın hayatında bir dönüm noktası oluyor. Bu krizin sonucunda annesi kendi sahne hayatına son veriyor ve kendini kızının müzikal yeteneklerini geliştirmeye adıyor. Şu anda onun menajeri ve Aziza yeni besteler yaptığında onun fikirlerine çok güveniyor. "Ona güveniyorum çünkü bir klasik müzikçi olarak çok tecrübeli ve babamla da caz tecrübesi var" diyor ve ekliyor "müzik, tarih ve edebiyat hakkında çok şey biliyor".
17 yaşındayken Washington'da Thelonious Monk piyano yarışmasını, Monk'un bestelerini kendi mugam tarzıyla yorumlayarak kazanıyor. Daha sonra annesiyle Almanya'ya taşınıyor ve kendi ayırt edici müzikal yönünü geliştirmeye konstantre oluyor.
Zadeh, 1991 yılında kendi adını taşıyan ilk albümünü Aziza Mustafa Zadeh'i çıkardı. Bu albümde, kendi etnik köklerini klasik müzik ve cazla besleyebilen, sıradışı ve dikkate değer bir sese sahip bir sanatçı olduğu hemen anlaşılıyordu. Bu ilk olumlu izlenimler 1993 yılında çıkan Always albümü ile perçinlendi. Yetenekleri o kadar etkileyiciydi ki pek çok prestijli caz müzisyeni Aziza'nın 1995'deki Dance of Fire albümü için bir araya gelmeyi kabul etmişti. Gitarist Al Di Meola, basçı Stanley Clarke, Weather Report'un eski davulcusu Omar Hakim ve saksofoncu Bill Evans gibi ustalardan oluşan bir grupla çalmak, kendini henüz tam olarak ispat etmemiş pek çok müzisyen için korkutucu olabilirdi, fakat Aziza bir kez daha kendine özgü müzikal eğilimleriyle dolu bir albüm çıkardı. "Aziza bir dahi, hem besteci hem de icracı olarak. Onun müziği bana yalnız başına cazdan daha anlamlı geliyor, çünkü duyduğum şey onun kültürü." diyor Al Di Meola ve ekliyor "onu dinlerken Azerbaycan'ı duyuyorum." […]» (Kimkimdir)

Link in comments

5 comments:

Radu said...

http://sharebee.com/dec0d941

Sermo said...

Thanks a lot for this post, Radu. So far I only knew her first album, which is amazingly hovering between impressionism, modern jazz approaches and some added oddities (due to her Azerbaijan background?) I had a very short track of her in one of the Future Queens-collections over at my blog, but she certainly deserves more than just a 1-minute-attention. So, great post!

Anonymous said...

Aziza Mustafa Zadeh
Oper Leipzig 2007 [no label 2CD]
Live at Women In Jazz Festival, Oper Leipzig, Leipzig, Germany, Feb 1, 2007.

http://www.bigozine2.com/archive/ARrarities07/ARamzleipzig.html

Anonymous said...

selam
menim de siteme lütfen baxin
http://www.lixate.com

contactos valencia said...

This won't really have success, I believe this way.